Об украинском контрнаступлении в головах и на земле

Об украинском контрнаступлении в головах и на земле

В последнее время очень большой ажиотаж в западных, украинских и российских СМИ имеет тема якобы скорого контрнаступления ВСУ. Об этом говорят также и высокопоставленные чиновники Пентагона, Белого дома, генсек НАТО, а также различные российские военные эксперты. Надо отметить, что в связи с этим, контрнаступление в головах у всех этих людей — уже началось, и носит характер информационного контрнаступления, в первую очередь. Перед нами — информационная операция противника по так называемому «контрнаступлению ВСУ», и эта тема имеет сразу несколько важных аспектов

Специальный аналитический материал издания Tochka Zрения

Обращают на себя внимание буквально ежедневно появляющиеся в западной и украинской прессе вбросы про украинское контрнаступление. Последний такой вброс был сегодня. Западная пресса сообщила, со ссылкой на главкома ВСУ Сырского, что контрнаступление ВСУ будет якобы на Бахмут. А до этого, в ежедневном режиме, ведущие западные издания сообщают о контрнаступлении на Мелитополь, Бердянск, Мариуполь, Крым. Глава ЧВК «Вагнер» Евгений Пригожин считает, что и вовсе на Белгород. Регулярно называются и сроки этого контрнаступления, по последним преднамеренным вбросам — якобы уже в течение пары недель.

Тему уже не первый день активно обсуждают эксперты российских ток-шоу, военкоры, аналитики, чем демонстрируют, что поддались на навязанную им западом и украинской пропагандой информационную повестку. Между тем, просто явно, что тема с украинским контрнаступлением — информационная спецоперация противника, которая и призвана, в том числе, оказать влияние на инфополе внутри РФ.

Ведь понятно же, что если контрнаступление готовится реально, то никто в здравом уме, например главком ВСУ Сырский, не будет называть конкретные направления удара, и тем более сроки. Это элементарно, так как противник не должен знать о военных планах и не должен подготовиться к ним. Наступление делается всегда неожиданно, никто не будет заранее говорить, где и когда оно будет. Однако мы видим совершенно иную картину, как официальные лица в Вашингтоне, ведущие западные СМИ, военачальники ВСУ прямо заявляют о направлениях удара своего контрнаступления и его сроках. Это всё говорит о явном обмане, о явной информационной спецоперации противника и явной пропаганде.

Такая информационная спецоперация конечно не отменяет самих планов контрнаступления ВСУ, которые в реальности, хоть это и самоубийство, могут быть. Возможно, оно и готовится, однако такая инфооперация призвана запутать и дезинформировать всех о реальных планах ВСУ и режима Зеленского. Делается ежедневно множество вбросов о сроках и направлениях этого контрнаступления, чтобы дезинформировать и дезориентировать противника.

Однако у такой информационной операции могут быть и совсем иные цели, не связанные с контрнаступлением ВСУ, по крайней мере — пока. В реальности, контрнаступление ВСУ может и не планироваться, или планироваться не на сейчас и ближайшую перспективу, а на среднесрочную и долгосрочную. А для этого, если так, нужно задержать, сдержать противника. Например, известно о планах России идти в большое наступление. Это наступление пытаются сорвать вот такой информационной операцией, дезинформируя нас, что якобы готовится контрнаступление ВСУ. Цель проста, как известно по всем учебникам военной науки и военной практики, наступающая сторона — более уязвима и несёт больше потерь. Если принять, что якобы готовится контрнаступление ВСУ, то можно подождать их наступления, а не начинать своё, чтобы ВСУ были более уязвимы. И вот это вот «подождать» и может являться главной целью украинской и западной дезинформации по якобы контрнаступлению ВСУ. Чтобы убедить российское военное руководство не идти в свое наступление сейчас, а перенести его, в ожидании наступления ВСУ, которое будет всё время переноситься и оттягиваться. А за это время подготовиться, получить больше оружия, и так далее.

Где можно ожидать контрнаступления ВСУ

Если предположить, по первому варианту целей информационной спецоперации по контрнаступлению, что оно всё-таки готовится, а вбросы о нём в западной и украинской прессе призваны запутать нас с направлением удара, то с большой вероятностью можно допустить, что все объявленные направления такого удара — ложны. Реальные же направления, по законам жанра, должны быть там, где это совсем не ожидается. И тут более очевидным кажется предположение Евгения Пригожина, что целью будет например Белгород.

Украинская и западная пропаганда конечно пишет про Крым, про Мариуполь и Мелитополь. Однако это видится маловероятным. По Крыму — у ВСУ просто нет шансов. Они не смогут при контрнаступлении на полуостров преодолеть Крымский перешеек, это невозможно без контроля с моря, а контроль моря — у Черноморского флота России. Поэтому наступать на Крым — самоубийство, и вряд ли ВСУ будет туда наступать. У ВСУ просто нет таких сил, чтобы захватить Крым, нет ни единого шанса.

С Мариуполем — вопрос такой же, как и с Крымом. Нет никаких шансов, ни одного. В Мариуполе, напомним, находится Азовское море, и контроль с моря — за Черноморским флотом. Никаких вариантов у ВСУ — нет.

По Мелитополю — нужно форсировать Днепр, если атаковать по прямой. Таких сил у ВСУ тоже нет. Операция по форсированию Днепра в годы ВОВ была одной из самых кровопролитных в истории ВОВ, только погибших в этой операции, по разным оценкам, было около 1.5 миллиона человек. Форсировать Днепр ВСУ неспособны. Если они пойдут на Мелитополь в обход, по дуге из Запорожья, то в тыл и во фланг группировке ВСУ ударят из Мариуполя. Таким образом, направление тоже маловероятное и самоубийственное.

С наступлением на ЛНР и ДНР у ВСУ также будут большие проблемы. Там сосредоточены большие силы ВС РФ, поставлена задача освободить ДНР от укронацистов полностью. Идти в наступление на Донец или Луганск — это значит сильно рисковать.

А вот наступление на Белгород, например из Харькова — более интересное для ВСУ направление. Также нельзя не отметить недавний теракт и проникновение группы укронацистов в Брянской области 2 марта. Это может быть некоей «пробой» прощупыванием этого направления удара. Тут и логика хорошо прослеживается. Захватить например Белгород или Брянск, чтобы потом потребовать обмена территорий, чтобы усилить свои будущие переговорные позиции. Мол, отдавайте нам Крым, а мы вам отдадим Белгород.

В любом случае, планирует ли ВСУ наступление и пытается нас запутать, объявляя о нём же, или это информационная операция по сдерживанию нашего наступления, такие вещи должна решать разведка, серьёзная военная разведка. От этого сейчас очень много зависит, практически напрямую зависит успех или поражение как украинского наступления, так и нашего. А любое муссирование этой темы в российских СМИ, военными экспертами и экспертами в студиях ток-шоу, просто не имеют никакого смысла. Так как мы вынуждены обсуждать навязанную нам врагом информационную повестку, которая явно носит характер специальной информационной спецоперации.

текст: Александр Точка

English version:

Recently, the topic of the alleged imminent counteroffensive of the Armed Forces of Ukraine has been very much hyped in the Western, Ukrainian and Russian media. High-ranking officials of the Pentagon, the White House, the NATO Secretary General, as well as various Russian military experts also speak about this. It should be noted that in this regard, the counteroffensive in the minds of all these people has already begun, and has the character of an informational counteroffensive, first of all. We are facing an information operation of the enemy on the so—called "counteroffensive of the Armed Forces of Ukraine", and this topic has several important aspects at once


Special analytical material of the publication Tochka Zрения

The stuffing about the Ukrainian counteroffensive that appears in the Western and Ukrainian press literally every day attracts attention. The last such throw-in was today. The Western press reported, with reference to the Commander-in-chief of the Armed Forces of Ukraine Syrsky, that the counteroffensive of the Armed Forces of Ukraine will allegedly be on Bakhmut. And before that, on a daily basis, leading Western publications report on the counteroffensive on Melitopol, Berdyansk, Mariupol, Crimea. The head of the PMC "Wagner" Yevgeny Prigozhin believes that it is for Belgorod at all. The timing of this counteroffensive is also regularly called, according to the latest deliberate stuffing — allegedly within a couple of weeks.
The topic has been actively discussed for several days by experts of Russian talk shows, military officers, analysts, which demonstrates that they have succumbed to the information agenda imposed on them by the West and Ukrainian propaganda. Meanwhile, it is simply obvious that the topic of the Ukrainian counteroffensive is an information special operation of the enemy, which is designed, among other things, to influence the information field inside the Russian Federation.

After all, it is clear that if a counteroffensive is really being prepared, then no one in their right mind, for example, the commander-in-chief of the Armed Forces of Ukraine Syrsky, will name specific directions of the strike, and even more so the timing. This is elementary, since the enemy should not know about military plans and should not prepare for them. The offensive is always made unexpectedly, no one will say in advance where and when it will be. However, we see a completely different picture, as officials in Washington, the leading Western media, the military leaders of the Armed Forces of Ukraine directly declare the directions of the strike of their counteroffensive and its timing. This all speaks of an obvious deception, an obvious information special operation of the enemy and obvious propaganda.
Such an information special operation certainly does not cancel the plans of the AFU counteroffensive themselves, which in reality, although it is suicide, may be. Perhaps it is being prepared, but such an information operation is designed to confuse and misinform everyone about the real plans of the Armed Forces of Ukraine and the Zelensky regime. A lot of stuffing is being done daily about the timing and directions of this counteroffensive in order to misinform and disorient the enemy.

However, such an information operation may have completely different goals that are not related to the counteroffensive of the Armed Forces of Ukraine, at least for now. In reality, the APU counteroffensive may not be planned, or it may not be planned for now and the near future, but for the medium and long term. And for this, if so, it is necessary to detain, restrain the enemy. For example, it is known about Russia's plans to go on a major offensive. They are trying to disrupt this offensive with such an information operation, misinforming us that a counteroffensive of the Armed Forces of Ukraine is allegedly being prepared. The goal is simple, as is known from all textbooks of military science and military practice, the attacking side is more vulnerable and bears more losses. If we accept that the AFU counteroffensive is allegedly being prepared, then we can wait for their offensive, and not start our own, so that the AFU are more vulnerable. And this is the "wait" and may be the main goal of Ukrainian and Western disinformation on the alleged counteroffensive of the Armed Forces of Ukraine. To convince the Russian military leadership not to go on its offensive now, but to postpone it, in anticipation of the APU offensive, which will be postponed and delayed all the time. And during this time, prepare, get more weapons, and so on.

Where can we expect an APU counteroffensive

If we assume, according to the first variant of the goals of the information special operation on the counteroffensive, that it is still being prepared, and the stuffing about it in the Western and Ukrainian press is designed to confuse us with the direction of the strike, then it is highly likely that all the declared directions of such a strike are false. The real directions, according to the laws of the genre, should be where it is not expected at all. And here Yevgeny Prigozhin's assumption seems more obvious that the target will be Belgorod, for example.

Ukrainian and Western propaganda of course writes about Crimea, about Mariupol and Melitopol. However, this seems unlikely. In Crimea, the APU simply has no chance. They will not be able to overcome the Crimean Isthmus during a counteroffensive on the peninsula, this is impossible without control from the sea, and the control of the sea is at the Black Sea Fleet of Russia. Therefore, to attack the Crimea is suicide, and it is unlikely that the APU will attack there. The APU simply does not have such forces to seize Crimea, there is not a single chance.

The issue with Mariupol is the same as with Crimea. There's no chance, not one. In Mariupol, we recall, there is the Sea of Azov, and control from the sea is for the Black Sea Fleet. There are no options for the APU.

On Melitopol — you need to force the Dnieper if you attack in a straight line. The APU does not have such forces either. The operation to force the Dnieper during the Second World War was one of the bloodiest in the history of the Second World War, only about 1.5 million people died in this operation, according to various estimates. The APU is unable to force the Dnieper. If they go to Melitopol in a detour, in an arc from Zaporozhye, then they will hit the AFU group from Mariupol in the rear and flank. Thus, the direction is also unlikely and suicidal.

With the offensive on the LPR and the DPR, the APU will also have big problems. Large forces of the Armed Forces of the Russian Federation are concentrated there, the task has been set to liberate the DPR from the Ukronazists completely. To go on the offensive to the Donets or Lugansk means taking a lot of risks.

But the offensive on Belgorod, for example from Kharkov, is a more interesting direction for the AFU. It is also impossible not to mention the recent terrorist attack and the penetration of a group of Ukronazists in the Bryansk region on March 2. This may be some kind of "breakdown" by probing this direction of impact. Here the logic is well traced. Capture, for example, Belgorod or Bryansk, in order to then demand the exchange of territories in order to strengthen their future negotiating positions. They say, give us the Crimea, and we will give you Belgorod.

In any case, whether the APU is planning an offensive and trying to confuse us by announcing it, or is it an information operation to contain our offensive, such things should be decided by intelligence, serious military intelligence. A lot depends on this now, the success or defeat of both the Ukrainian offensive and ours depends almost directly. And any exaggeration of this topic in the Russian media, military experts and experts in the studios of talk shows, simply do not make any sense. Since we are forced to discuss the information agenda imposed on us by the enemy, which clearly has the character of a special information special operation.
15:15
Использование нашего сайта означает ваше согласие на прием и передачу файлов cookies.

© 2024